van Alma via Roberval en Cornwall naar Kingston - Reisverslag uit Cornwall, Canada van Lex Gestel - WaarBenJij.nu van Alma via Roberval en Cornwall naar Kingston - Reisverslag uit Cornwall, Canada van Lex Gestel - WaarBenJij.nu

van Alma via Roberval en Cornwall naar Kingston

Door: Lex

Blijf op de hoogte en volg Lex

28 September 2011 | Canada, Cornwall

Vanuit Alma hebben we het Lac de Saint Jean tegen de klok in rondgereden. Het noordelijk deel was minder. Zo probeerden we een strand te bereiken aan het einde van een landtong van 18 km lang, maar bij aankomst was het fermee a lundi. Geen kip te bekennen maar het zag er wel mooi uit. Weer terug en na een paar uur rijden in een aardig dorpje een mooi indianenmuseum gezien en buiten gelunched in de zon. In Roberval aan de zuidelijke rand van het fraaie meer een motel aan het strand met uitzicht op het meer geboekt en daarna nog wat rondgereden voor we in het dorp gingen eten. Dinsdag zijn we eerst naar Val de Jalbert gereden waar een historisch dorpje is met een mooie waterval, maar aangezien we verplicht waren een duur ticket te kopen om met een groep hoogbejaarden in een treintje mee rond te trekken zijn we doorgereden. We hebben die dag een lange reis van zo'n 700 km gemaakt via Trois Riviere om Montreal heen naar La Chute en vandaar naar Cornwall, waar we hebben overnacht.
Cornwall is een aardige plaats met veel parken en een mooie trail langs de rivier. De overkant is de USA. Tussen Cornwall en Kingston liggen massa's eilanden in de brede rivier waarvan er een aantal met bruggen verbonden zijn, te vergelijken met de Keys in zuid Florida. Iets verderop ligt het Upper Canadian Village een historische plaats waar een heel mooi openluchtmuseum ligt. We hebben daar zo'n 4 uur rondgelopen, erg de moeite waard. Vooral de woolmill, de houtzagerij en graanmolen, die zowel door water (als er voldoende water is zoals in de lente en de herfst) als door stoom konden worden aangedreven.
Verder de historische kostuummakerij, de dokterspraktijk, het schooltje, de boerderij, de kerk, alles uit de periode van 1820 tot 1860. De plaatselijke bevolking vertelt in oorspronkelijke kledij de verhalen uit die tijd en op straat gebeuren dingen die de sfeer uit die tijd ademen. Zeker eens gaan kijken als je in de buurt bent. Aan het eind van de middag naar Kingston gereden en in het oude centrum van deze universiteitsstad wat rond gekeken. Leuke stad met haven en heel veel studenten. Ook hier was een soort marathon voor liefdadigheid bezig. Op loopafatand van dit centrum zitten we nu in een Super 8 motel. Morgen gaan we deze stad even verkennen, er zijn veel musea maar ook leuke winkels, en morgenmiddag rijden we terug naar Acton en hopen op tijd bij de school van Nelly te zijn om haar daar te verrassen. Onze rondreis in de vorm van een acht zit er daan op. De komende week blijven we bij Eef, zondag gaan we nog enkele neven en een nicht in de buurt bezoeken en maandag moet de auto terug naar Toronto. Ik meld me dan nog een keer voor een laatste verslag.

• 29 September 2011 - 10:23

Mien Dobbelsteen.:

Zojuist gestopt met het wassen van alle ramen. Geniet mee met jullie vakantie, heerlijk ontspannen proberen wat te melden, hier is weinig nieuws,alleen dat het zomers warm is. Bedankt zover voor de mooie fotos en verslag.Hartelijke groeten voor Eef en gezin. Vondel.

• 30 September 2011 - 07:15

Jeroen:

dag Katja en Lex,

ziet er echt ontspannen en ruim uit, dat Canada waar jullie zoveel kilometers maken! Nog een fijne week bij Eef gewenst, doe hen de groeten. Tegen dat jullie weer hier zijn gaan wij een weekje naar Qatar, en daarna naar Zweden, die kinderen toch,
    groet, Henriette en Jeroen

• 30 September 2011 - 20:51

Lex:

Bedankt vor jullie reactie.
    Inderdaad jeroen, de globalisering biedt onbegrensde mogelijkheden.
    Bas komt 13 november met Stella en Mosi naar Hilvarenbeek. Opnieuw een nieuwe ervaring. Goede reis en doe Wouter en Tessel plus familie de groeten en veel plezier met de kleinkinderen.

• 01 Oktober 2011 - 17:01

Hi Lex En Katja:

Eind goed --al goed. genoten hebben we van deze reportage"wat is de wereld toch mooi""laten we er zuinig op zijn"Op de laatste foto kijkt Katja of ze al geen glimp kan opvangen van Nelly?Geniet nu nog van een prettig samen zijn met jullie kinderen voor jullie weer huiswaarts komen.Doe Eef -Chris en Nelly onze groetjes. Bedankt voor deze reportage en reeds een voorspoedige reis gewenst naar Nederland. Liefs van ons allemaal

• 03 Oktober 2011 - 23:28

Lex:

Foutje in mijn vorige reactie: Bas komt 13 october.