van Jersey via Cherbourg naar le Treport - Reisverslag uit Le Tréport, Frankrijk van Lex Gestel - WaarBenJij.nu van Jersey via Cherbourg naar le Treport - Reisverslag uit Le Tréport, Frankrijk van Lex Gestel - WaarBenJij.nu

van Jersey via Cherbourg naar le Treport

Door: Lex

Blijf op de hoogte en volg Lex

01 September 2013 | Frankrijk, Le Tréport

Wat een weekje weer. Op een buitje na steeds goed fietsweer gehad. Jersey is een fraai eiland en goed te befietsen. Alle westelijke punten gehad en een groot deel van het heuvelachtige noorden en toen door het midden naar het zuiden en tot slot nog een mooie tocht naar het oosten. Heb hier geen kaartje bij de hand maar zal later nog de plaatsnamen vermelden. (St.Haubi's Harbour, Portelet, Quesnay Bay, Corbiere Point, Le Braye Slipway, Discovery Bay, Faulkner Fisheries, Plemont Bay, Greve de Lecq, Devil's Hole, Coin Mortier, St. Helier, Gorey en via La Rocque Point terug naar St. Helier.) Veel kastelen, indrukwekkende oorlogsgeschiedenis met al die deportaties, veel bunkers en een compleet ondergronds ziekenhuis van de duitsers, nu museum the Jersey War Tunnels. Zeker de moeite waard om die eens te zien. De zuidoost-kust heeft een rotsachtig maanlandschap bij La Rocq Point. Zondagavond met de boot naar Cartelet waar ik in het donker aankwam bij het Herritagehotel, waar de eigenaar me stond op te wachten. Het ontbijt zou hij in de gang op de grond zetten en weg was hij. Ben toen nog even in het restaurant ernaast een biertje gaan drinken en heb even kunnen mailen. Vanuit Cartelet naar het noordwesten de toeristische route gevolgd, maar daar zaten teveel hoge beklimmingen in dus toch maar een grotere weg genomen naar Cherbourg. En daar begint eigenlijk de d-day route met al zijn oorlogsmonumenten, musea, displays, battaries etc. Heel indrukwekkend waren het usa-museum op Utah beach en het brittish-museum bij de gold-beach. Daar staan op die stranden waar het allemaal heeft plaatsgevonden heeft me erg geraakt. Wat te denken dat de eerste aanval een groot succes genoemd werd omdat er minder dan 1000 doden zijn gevallen bij de geallieerden. Op die stranden zijn meer dan 891000 soldaten geland. Ongelooflijk knap hoe die structuur eruit zag en de opeenvolgende aanvallen die hebben plaatsgevonden, zoals eerst bombarderen, daarna achter de linies parachutes en als die de bunkers vanachter hebben uitgeschakeld de grote landing op de stranden. Op Circkbergh(?) waar 21 bunkers liggen zijn 385 ton bommen gevallen. De kraters en de schade aan de bunkers is enorm. In de musea veel films uit die tijd, vooral over de landing maar ik zal het hierbij even laten. Er waren veel engelse en amerikaanse toeristen, sommigen nog in het zwart gekleed. Richting Auberville mooie plaatsjes gezien en prachtige stranden en dan beginnen de hogere heuvels, ook bij Deauville en Trouville. Om Le Havre met de fiets te bereiken is een ware hel. Een politieagent adviseerde me gewoon over de peage naar de brug te fietsen ook al stond er een fietsverbod aangegeven. Er is gewoon geen alternatief, ook geen pont ofzo. Heb op de brug het voetgangerspad gebruikt omdat het fietspad te gevaarlijk was met al die trucs en wind. Pal na de brug was er weer een brug zonder fiets of wandelpad maar de andere wegen gingen alleen naar de ports dus toen een wegwerker me adviseerde toch maar gewoon die brug te nemen heb ik die grotendeels tevoet afgelegd. Na de bruggen volgde een soort botlek-gebied van ruim 10 km. Gewoon rechtdoor en niet op de borden letten. (er stond ergens centre op maar dat was voor het vrachtvervoer.) Blij toen ik eindelijk le Havre zag staan en ben toen naar het centrum gegaan en heb daar een aardig hotelletje gevonden. Le Havre zelf is behoorlijk steriel, erg brede avenues zoals av. Foch waar voetgangers en fietsers het er breed hebben. De volgende dag zwaar bewolkt en bij het vertrekken zowaar een plensbui waar de regencape weer goed van pas kwam. Die kon na een kwartiertje weer uit en ben iik die dag naar Etretat gereden een heel fraai stadje met haven en aan beide kanten van het strand hoge fallaises die ik beklommen heb. Iets verder in Fecamp heb ik in een hotelletje overnacht. Ook daar zijn clifs te zien. Op eentje staat het monument van de eerste vlucht van Frankrijk naar Amerika (New York) in 1919? Ondertussen natuurlijk ook heel wat mensen gesproken. Vandaag was ook bijzonder. Mooi weer, mooie clifs, en in Dieppe weer even contact gehad met de achterban. (Jan Naaijkens kan dinsdag weer naar huis.) Tijdens de rit naar Treport waar ik nu bij het vvv zit te typen, ben ik zoveel mogelijk langs de kust gereden en heb ergens wat gedronkern in een restaurant dat geen eten had. Toen ik 10 km verder in Criel sur Mer bij een restaurant aan zee wat wilde eten voelde ik dat ik mijn rugzakje vergeten was. Daarin zat mijn paspoort, appeltje, oplader voor mobieltje enz. dus toch de moeite om terug te rijden. Geen idee hoe dat plaatsje ook weer heette en zoveel mogelijk dezelfde route terug proberen te vinden. Toen ik ergens enkele mensen bij wat autos zag staan heb ik ze het verteld en ik moest meteen instappen want over 15 minuten zouden de restaurants dichtgaan en kon ik het wel vergeten. Ruwweg kon ik aangeven hoe ik gereden was maar dat kon niet altijd omdat ik ook op fietspaden gereden heb die niet toegankelijk zijn voor auto's. Gelukkig kende de man de streek erg goed en wist hij uiteindelijk me bij het restaurant te brengen waar de eigenaar al met mijn tasje buiten stond. Toen weer terug gereden en de mensen natuurlijk mijn hele verhaal verteld en ze vooral bedankt. Ben op de fiets dus verder gegaan langs de kust en zit nu in het vvv-kantoor van le Treport waar een nederlandse medewerkster me uitstekend geholpen heeft met het zoeken naar een hotel (werd een B&B), kaart naar Calais en de pc voor dit verslag. Denk nog een dag of 4 a 5 nodig te hebben en ben ik weer thuis. Ik kan dan verder vertellen wat er onderweg zoal met je tasje kan gebeuren. Wordt vervolgd.

  • 01 September 2013 - 17:44

    Katja:

    Zo, dat valt me nog mee dat het nu pas gebeurde, het vergeten van je rugzakje, daar ben ik wel bezorgd om geweest. Of is het al eerder gebeurd en durfde je dat niet te zeggen ? fijn dat je zoveel aardige mensen bent tegengekomen, de wereld is zo slecht nog niet. Maar wel proberen om dat tot thuis zo goed te vervolgen, dan zal ik heel blij zijn als ik je weer hier bij me heb !! Dikke kus, Katja XXXXX

  • 01 September 2013 - 17:50

    Bernadette:

    Dag Lex,

    Wat leuk om je uitgebreide verslag te lezen. En dan te weten dat er nog heel veel niet verteld is en verteld wordt.Met de kaart voor m'n neus is het mooi te volgen hoe en waar je fietst.
    Hier is de drukte weer voorbij ,iedereen is naar huis en de rust is weer teruggekeerd.
    Een goede , zonnige verdere tocht toegewenst.

    Bernadette.

  • 01 September 2013 - 18:31

    Vondel.:

    Wat is het goed dat ik voor je gebeden heb en de dagelijkse kaarsjes nog steeds branden.Ons Moeder zou zeggen zonder hulp van hierboven kom je er niet.Het is maar goed dat je deze reis alleen maakt,het zou niet zo spannend zijn geweest.Ik vind het ruim de moeite waard dit alles te lezen.Geweldig in een woord.Heb je zo hard gefietst, of heb je heimwee naar huis? Dacht dat je nog 14 dagen weg bleef. Trouwens je zult 22 september met Hildewaris wel aan moeten treden bij de huldiging van Koosje Koosje in Goirle.Erg leuk die reuze poppen.Nou Lex ik zal het niet langer maken,O ja 41 jaar geleden was je aanwezig bij ons Huwelijks feest in Hilvarenbeek, die goeie oude tijd.De kinderen van Jo en Til zijn toch wel trouwe kinderen, en trouw vast.Sterkte voor de laatste week, de Sommeldijkers.

  • 01 September 2013 - 20:14

    Will:

    Zonder geluk vaart niemand wel..... Het geluk is met de goddelozen...... Mazzel gehad man.
    Ik weet uit ervaring hoe rot je je voelt zonder pas en documenten. Dan ben je in eens niemand.
    Bewijs het maar dat je die en die bent.
    De tocht is sneller verlopen dan aanvankelijk gedacht geloof ik. Kun je Katja niet missen jongen.
    Ook weet ik wat heimwee is. Gewoon toegeven.
    Kerel doe rustig aan. Ook aan het eind kan er iets mis gaan.
    Onze bus is weer gemaakt. Mocht je vastlopen met materiaalpech dan sta ik ter beschikking.
    De opening MCC staat in de steigers. Heb nog een operator nodig voor de muziek.
    Groet en succes, Will

  • 02 September 2013 - 13:43

    Elly:

    Hoi Lex,

    Wat een avonturen toch alweer! Gelukkig zijn er nog steeds heel veel aardige behulpzame mensen!
    Veel succes de komende week!

    Groetjes,
    Elly

  • 02 September 2013 - 16:23

    Beb:

    Dag globetrotter nog steeds op weg en bijna thuis. Wat een trip of liever gezegd ,wat een spannend avontuur gewoon ondenkbaar wat je zoal kunt beleven,
    Van het ene front in het andere, het moet zeker indrukwekkend zijn geweest en zo alleen dan toch maar moeten verwerken, chapeau hoor!
    Ik denk dat er nog veel in dat koppeke zit en dat je eenmaal bij Katja thuis toch je belevenissen kunt vertellen,
    Reis nu rustig verder Lex, het weer blijft goed en het thuisfront is reeds in blijde verwachting
    Van al je plaatsen die je bezocht heb moeten we er zeker gaan bezoeken, Normandie kennen we dat was voor mij erg aangrijpend Jersey daarintegen nog niet geweest, dus hopelijk gaan we nog een tijd mee om dat allemaal te gaan bekijken
    Geniet nog van je weg nu wind in de rug en wij blijven voor je duimen. Bedankt voor je verhaal van deze fantastische fietstocht
    Ik laat nog wel iets horen broertje. Hou je haaks maat. Knuffel Beb

  • 02 September 2013 - 19:18

    Rob:

    Tjonge Alex dat gaat snel.Je houdt er de vaart goed in!!!
    Of komt het toch door de wind uit het zuid-westen?(dus altijd mee)
    Maar pas op de laatste loodjes.......Hoewel die zijn nu natuurlijk peanuts.
    Dank voor je mooie verhalen en ik kom de foto's bij je thuis bekijken.
    Zet m op en tot volgende week,
    Groet Onzen Rob

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Le Tréport

Fietsend langs de Atlantische kust.

Op vrijdag 2 augustus 8.55 uur vertrek ik per trein van Tilburg naar Rotterdam en dan met de TGV en Tallys via Parijs naar Biarritz. Neem mijn fiets en tentje mee om van daaruit naar huis te fietsen over de fietsroute langs de hele kust van Frankrijk. Het eerste stuk ' De Velodyssee' loopt van Biarritz naar Roscoff ten weste van Sint Malo en is pakweg 1200 km. Het is een oude spoorwegl waar in 2012 een fietspad van is gemaakt. Ik wil echter langs de hele kust van Bretagne (via Brest) en Normandie (via Cherbourg) gaan dus helemaal langs de Atlantische kust. Dit moet zo'n 2400 km zijn dus daar heb ik ruim een maand voor nodig met af en toe een rustdag. Oorspronkelijk zou ik vanuit Hilvarenbeek via Vlissingen en dan zuidwaarts langs de kust fietsen zover ik maar kan, maar wijsgeworden van mijn fietstocht in september 2012 van Den Helder via Vlissingen naar Hilvarenbeek, met windkracht 6 op kop, leek het me beter van zuid naar noord te fietsen. En bovendien, de weg naar huis is altijd prettiger. Het is een oude wens dat ik op mijn 65ste een verre fietstocht zou maken. Rob, mijn jongste broer kan helaas vanwege zijn werkafspraken niet mee, dus trek ik er alleen op uit. Ik zal proberen wekelijks verslag te doen.

Recente Reisverslagen:

07 September 2013

Van Le Treport via Vlissingen naar Hilvarenbeek

01 September 2013

van Jersey via Cherbourg naar le Treport

25 Augustus 2013

van St.Nazaire naar Jersey

18 Augustus 2013

van Arcachon naar St.Nazaire

11 Augustus 2013

Van Biarritz naar Arcachon
Lex

Hallo beste kijkers, Op deze weblog houdt ik enkele verre reizen bij en vanaf 2013 ook mijn lange fietstochten. Bekijk de reisverslagen en reageer. Groetjes, Lex(xx for the ladies)

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 729
Totaal aantal bezoekers 52367

Voorgaande reizen:

03 Augustus 2014 - 31 Augustus 2014

Fietstocht langs de engelse zuidkust

02 Augustus 2013 - 05 September 2013

Fietsend langs de Atlantische kust.

28 Juni 2012 - 18 Juli 2012

Canada West

08 September 2011 - 08 Oktober 2011

Canada oost

14 Januari 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: