van St.Nazaire naar Jersey - Reisverslag uit Biarritz, Frankrijk van Lex Gestel - WaarBenJij.nu van St.Nazaire naar Jersey - Reisverslag uit Biarritz, Frankrijk van Lex Gestel - WaarBenJij.nu

van St.Nazaire naar Jersey

Door: Lex

Blijf op de hoogte en volg Lex

25 Augustus 2013 | Frankrijk, Biarritz

Weer een prachtige week en dat niet alleen vanwege het mooie weer. Vorige week zondag vertrokken vanuit St.Nazaire opnieuw over de brug want de fietsroute naar Nantes loopt aan de zuidkant van de Loire. Wat me verteld was klopte niet helemaal want het is alles behalve een fietspad langs de rivier of ik ben verkeerd gereden, maar volgens mij was het steeds zoeken via plaatsjes onderweg waar ergens de Velodyssee loopt. Ook op de kaart die ik heb van fietsroutes in Bretagne staan stukjes autowegen dus af en toe heb ik langs de Loire gereden. De grote brug van Nantes zie je al van ver liggen dus daar heb ik me op gericht. De binnenkomst van deze prachtige stad was een feest. Een van de hoofddoelen van mijn reis was een bezoek aan les machines de Nantes en daar wordt je bij binnenkomst meteen bij de haven al op gewezen. De 2 dames die ik daar aansprak waren ook liefhebbers en vertelden honderduit over de olifant maar ook dat zusje en de duiker inmiddels bij een andere compagnie zitten en of op reis zijn of ergens gedemonteerd staan, dus die zal ik niet kunnen zien. Eerst maar een hotel zoeken en de binnenstad verkennen en dan morgen les machines. Heb voor 2 nachten geboekt en s'avonds vanaf de uitkijktoren de stad bekeken en ergens bij het kasteel buiten op een terras gegeten. De volgende dag eerst bij een fietsenmaker een nieuwe reserve binnenband gekocht en meteen maar een nieuwe ketting erop laten zetten. Aan het eind van de dag was ie klaar dus dat kwam mooi uit. Eerst les machines van Compagnie le Royal Luxe uitvoerig bekeken. Zeer indrukwekkend bij binnenkomst als de gigantische olifant van 30x50x10m. komt aanlopen met trompetgeschal, rook en water uit zijn slurf spuit en dan al die mensen die rondom filmen, foto's maken enz. Op de olifant kunnen tientallen mensen vooral kinderen de wandeltocht meemaken. In de gallerij van les machines zijn prachtige Jules Verne achtige monsters, bewegende vogels, vreemde figuren waarop mensen kunnen plaats nemen en de lucht in gaan. Geweldig hoe dat allemaal automatisch beweegt. Op de enorme werkplaats zie je hoe die monsterachtige voorwerpen gemaakt worden. Het is een oude bootloods die beschikbaar gesteld is voor creatieve ontwikkelingen. Hier is dus ook de caroussel gemaakt die ik daarna ga bekijken. 3 etages hoog zijn de draaiende figuren opgesteld, vergelijk het maar met droomvlucht van de efteling. Na les machines ben ik eerst de kathedraal gaan bekijken die wat tegen viel en het kasteel van Anna van Bretagne, koningin van Frankrijk van 1488 tot 1491. Hierin is een uitgebreide tentoonstelling van St.Nazaire en Nantes in de eerste en tweede wereldoorlog. Nantes is een echte fietsvriendelijke studentenstad die zomers erg rustig is en dus voor fietsers een paradeis is. Mijn fiets om 17.00 uur opgehaald en doet het prima. S'avonds nog eens op de uitkijktoren gestaan en kan niet anders zeggen, ga die stad bekijken. Van Nantes ben ik langs 'het kanaal van Nantes naar Brest' gereden over een fietspad naar Redon. Onderweg een duik genomen in het kanaal, zeer verfrissend bij 30 graden. Redon is een klein gezellig stadje met enkele vakwerkhuizen. Toen ik er eentje gefotografeerd had kwam de eigenaar naar buiten en liet me vervolgens het hele huis zien. Hier blijkt rond 1490 Anna van Bretagne geweest te zijn en er is een afbeelding van haar tezien die op de eerste gouden munt van Frankrijk staat. In zijn enthousiasme liet hij me nog een ander fraai pand zien waar zijn dochter een zaak heeft en vroeg of ik nog single was want hij had nog een mooie dochter. Luid gelach op straat natuurlijk waar dochter en kleindochter van alles en nog wat riepen waar ik niets van verstond. Van Redon naar Rennes langs het kanaal van Vilaine, opnieuw een fietspad die van stuw naar stuw gaat maar nergens een restaurant of je moet van het pad af en maar hopen dat je een dorpje tegen komt waar een restaurant open is. Een keer gehad dat in zelfs 3 dorpen op rij alles dicht was. Ik zorg ervoor dat ik s'morgens een banaan, appel bij heb en orangina en water in de 2 bidons. Ook hier weer rond 14.00 uur in het kanaal gedoken en onderweg bij een kamping langs het fietspad gelunched: salade met brood en een glas koude melk. Rennes is een metropool met massieve gebouwen zoals in Nantes. Veel vakwerkhuizen en volle terrassen waaraan je kon zien dat de studenten weer terug gekomen zijn van vakantie. Een stevige entrecote gegeten tegenover de kathedraal of wat daar voor door gaat, vakbij het office du tourisme. Van Rennes weer langs een kanaal naar Evran, Dinan en uiteindelijk naar Pleurfuit bij Dinard. Onderweg hield het fietspad op en moest ik een flink stuk omrijden. Bij het zoeken naar het fietspad langs het kanaal, want die moest in Dinard uitkomen, ben ik per ongeluk bij mensen in de achtertuin terecht gekomen waar de familie gezellig zat te borrelen. Moest meteen erbij komen zitten en wat drinken. Even later zat ik ook nog aan de salade en had dus een hoop te vertellen. Ze waren ooit in Nederland op een boot door de binnenlandse kanalen gevaren en dat schept natuurlijk een band. Katja had gevraagd of ik na mijn 65ste verjaardag niet meer kon camperen, dus heb ik daar mijn tentje weer opgezet. S'avonds in de kerk naar een aardig concert gegaan van een groep Peruaanse muzikanten met inca-muziek. Toen het afgelopen was om 23.00 uur regende het en moest ik snel mijn was zien binnen te halen. Het heeft de hele nacht geregend maar s'morgens om 9.00 uur was het droog en heb ik mijn tentje kunnen afbreken en weer gaan met die banaan. Nu eerst met een bootje van Dinard naar St.Malo. Een prachtige vestingstad, heel toeristies maar met een hele mooie stadsmuur die je kunt bewandelen. S'avonds om 18.00 uur naar de boot van St.Malo naar Jersey die om 19.25 vertrok. Woelige oceaan, de reis duurde bijna 2 uur. Hier en daar wat met fietsers van Jersey gesproken en daar leer je altijd weer van. Jersey is engels dus links verkeer, uur tijdsverschil, bacon and eggs maar je hebt ook een adaptor nodig om je mobieltje op te kunnen laden. En ze hebben er geen euro's maar engelse ponden. Heb hier 2 nachten geboekt en vanmorgen een ticket gekocht voor de boot van morgenavond 20.25 naar Berneville-Carteret ten zuiden van Cherbourg. Toen ik naar de haven liep en een foto maakte van een kasteel in het water iets verderop viel een vrouw van pakweg 50 van de verlaagde kade in het water. Ze was verrast door een plotselinge golf en had geen houvast meer. Ging volledig onderwater. Ik snelde meteen naar beneden en heb haar samen met haar toegesnelde dochter mee op het droge getrokken. Ook ik kreeg een golf water over me heen en heb die langs de kade maar wat laten opdrogen. De zon schijnt en het wordt een prachtige dag. Heb nog een foto gemaakt van de vrouw die nat op de kade zit met een handdoek om haar benen. Vanmiddag maar eens rondfietsen, kastelen bekijken en morgen ook nog de hele dag hier op Jersey. Wordt vervolgd.

  • 25 Augustus 2013 - 14:42

    Katja:

    nu weet ik zeker dat ik naar Bretagne wil, wat heb je veel gezien. En ook nog eens iemand uit het water redden, je bent een held. Zit je in st Helier in een hotel ? En doet het ook engels aan ? Behalve het links rijden en de bacon en eggs ? ik denk dat voor jou de tijd vliegt, mij valt het een beetje lang, maar ik kan nu gaan aftellen, Normandie klinkt al redelijk dichtbij, dikke kus Katja XXXXX

  • 25 Augustus 2013 - 16:28

    Vondel.:

    Wat een belevenis, het is bijna onwerkelijk wat jij allemaal mee maakt. Katja moet jouw wel in de gaten houden voor al die aanbiedingen van dochters.Vanmorgen nog een extra kaarsje laten branden, dit heb je wel als bescherming nodig.Kijk alweer uit naar de volgende editie.Sterkte voor de volgende etappe, groeten van de Sommeldijkers.

  • 25 Augustus 2013 - 19:14

    Malein:

    Zo die Lex, die maakt wat mee. Al heel wat kilometers in de benen. Ben benieuwd naar de avonturen die nog komen gaan. St Malo en omgeving is zeker de moeite waard. Succes met de volgende etappe.

  • 25 Augustus 2013 - 20:17

    Rob Van Gestel:

    Alex,
    Allemaal goed en wel maar je moet geen vrouwen op gaan duiken!!!
    Hoop gedoe en het kost alleen maar tijd.
    Als je in Bretagne bent kun je dan eens informeren of het festival ""Des Grain folie"nog bestaat.Het was volgens mij in Brest en het duurde non stop 48 uur.
    Zet "m op.
    En as ge vurongelukt gelèèk nor huis toe kôme.

  • 25 Augustus 2013 - 23:53

    Beb:

    Kom ook net thuis van een dagje flink stappen met de Pajotten en lekker smikkelen en voor dat ik in het echtelijk bed duik nog vlug even je wekelijks verslag lezen.
    Fantastisch wat een gevarieerde trip, ongelooflijk zoiets beleef je alleen maar met de velo.
    Veel ervaringen en mensenkennis rijker geworden,Zalig om zo te kunnen rondtoeren in dat prachtige Bretagne, Jaren geleden was ik daar ook voor 10dagen en zo te hebben gelezen moeten we er weer dringend gaan rondneuzen, wellicht heb je ook genoten van hun nationaal gerecht 'appelpannekoeken met een glas cider.
    De vriendelijkheid van de Bretoenen is blijkbaar nog niet verandert. Doch als Nederlander heb je door je reddings poging beslist het imago. van Holland opgekrikt.
    "Van gestel dat was uw werk"
    Nietemin broer doe je het prachtig op je fietstocht en nu met je vernieuwde attributen naar Normandie. Dat is ook niet te versmaden,ik hoop alleen dat je droog weer hebt
    Geniet nog intens van je tocht en hartstikke bedankt voor je verslagen. Wij denken aan je.
    Lieve groetjes en een stevige linker. Beb

  • 28 Augustus 2013 - 10:13

    Elly:

    Hallo Lex,
    Net terug van een heerlijke vakantie in la douce France ben ik jouw fantastische reisverslagen aan het lezen. Heerlijk om te lezen wat je allemaal meemaakt en hoe je het allemaal doet!
    Ik heb door jouw enthousiasme Nantes op mn verlanglijstje staan. Ik ga die grote machines echt een keertje bekijken, lijkt me echt heeeeeeel indrukwekkend.
    Nog heel veel plezier en geniet!

  • 28 Augustus 2013 - 20:17

    Lex:

    bedankt voor jullie reacties. ik zit inmiddels via cherbourg in de d-day zone en dit gebied raakt me zeer. Utah-beachmuseum waar de amerikanen geland zijn is erg indrukwekkend. morgen Omaha beach waar de engelsen geland zijn en dan verder. heb ongelooflijk mazzel met het weer. lees volgend weekend als ik in le havre ben. Jersey is een must !! tot zover. xxx

  • 28 Augustus 2013 - 21:21

    Joris:

    hallo Lex,
    ik heb nu in één ruk al je verslagen achter elkaar gelezen en ik moet zeggen: dat lijkt me wel wat! (Ik ben al aan het trainen geslagen voor het volgend jaar.) Je houdt straks toch wel een "dia-avondje" hoop ik, want ik ben erg benieuw naar wat je onderweg allemaal gezien hebt. Als ik het zo lees is dat beslist de moeite waard. Zet hem op voor de laatste twee weken, wind of tegenwind. Groeten, Joris.

Tags: Jersey

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Biarritz

Fietsend langs de Atlantische kust.

Op vrijdag 2 augustus 8.55 uur vertrek ik per trein van Tilburg naar Rotterdam en dan met de TGV en Tallys via Parijs naar Biarritz. Neem mijn fiets en tentje mee om van daaruit naar huis te fietsen over de fietsroute langs de hele kust van Frankrijk. Het eerste stuk ' De Velodyssee' loopt van Biarritz naar Roscoff ten weste van Sint Malo en is pakweg 1200 km. Het is een oude spoorwegl waar in 2012 een fietspad van is gemaakt. Ik wil echter langs de hele kust van Bretagne (via Brest) en Normandie (via Cherbourg) gaan dus helemaal langs de Atlantische kust. Dit moet zo'n 2400 km zijn dus daar heb ik ruim een maand voor nodig met af en toe een rustdag. Oorspronkelijk zou ik vanuit Hilvarenbeek via Vlissingen en dan zuidwaarts langs de kust fietsen zover ik maar kan, maar wijsgeworden van mijn fietstocht in september 2012 van Den Helder via Vlissingen naar Hilvarenbeek, met windkracht 6 op kop, leek het me beter van zuid naar noord te fietsen. En bovendien, de weg naar huis is altijd prettiger. Het is een oude wens dat ik op mijn 65ste een verre fietstocht zou maken. Rob, mijn jongste broer kan helaas vanwege zijn werkafspraken niet mee, dus trek ik er alleen op uit. Ik zal proberen wekelijks verslag te doen.

Recente Reisverslagen:

07 September 2013

Van Le Treport via Vlissingen naar Hilvarenbeek

01 September 2013

van Jersey via Cherbourg naar le Treport

25 Augustus 2013

van St.Nazaire naar Jersey

18 Augustus 2013

van Arcachon naar St.Nazaire

11 Augustus 2013

Van Biarritz naar Arcachon
Lex

Hallo beste kijkers, Op deze weblog houdt ik enkele verre reizen bij en vanaf 2013 ook mijn lange fietstochten. Bekijk de reisverslagen en reageer. Groetjes, Lex(xx for the ladies)

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 1026
Totaal aantal bezoekers 52369

Voorgaande reizen:

03 Augustus 2014 - 31 Augustus 2014

Fietstocht langs de engelse zuidkust

02 Augustus 2013 - 05 September 2013

Fietsend langs de Atlantische kust.

28 Juni 2012 - 18 Juli 2012

Canada West

08 September 2011 - 08 Oktober 2011

Canada oost

14 Januari 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: