Ottawa 17 en 18 september - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Lex Gestel - WaarBenJij.nu Ottawa 17 en 18 september - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Lex Gestel - WaarBenJij.nu

Ottawa 17 en 18 september

Door: Lex

Blijf op de hoogte en volg Lex

18 September 2011 | Canada, Ottawa

Prima weekend gehad met veel zon, boven de 20 graden overdag, na 18.00 uur wel een trui nodig als de wind komt opzetten en het blijft de hele week mooi weer. Zaterdagmorgen met de bus naar het centrum (10 minuten) bij Parliament-hill. De groene daken en de vele torentjes doen ons even denken aan Praag. Maar als je rond het parlement kijkt, langs de Ottawa rivier met de verschillende bruggen, de ruime parken, de fraaie design-gebouwen zoals the National Gallery en het Musee de la Civilisation dan lijkt het meer op Melbourne. We hebben bij aankomst even rongekenen, zijn daarna het parlementgebouw ingegaan. Bij het beklimmen van de toren kwamen we bij toeval juist op tijd voor de dagelijkse herdenkingsceremonie voor de gevallen soldaten. Iedere dag wordt om precies 11.00 uur een bladzijde omgeslagen van de boeken waarin de namen van de gesneuvelde militairen zijn opgenomen, van iedere oorlog een apart boek. De soldaat die de bladzijden omslaat heeft een gala-uniform aan met witte handschoenen en doet dat heel plechtstatig. Het is dan minuten lang stil en hoor je alleen bij het salueren de hakken op de vloer slaan. In het midden van de dom staat op een lessenaar het boek van 1939-1945. Ik heb de hele ceremonie in stilte gefilmd, bijna 10 minuten lang, heel indrukwekkend. Het gebouw is zondermeer de moeite waard om er een uur voor uit te trekken. Rondom het parlementsgebouw staan vele beelden, ook heel grappige zoals de vrouwengroep over de vrouwen-emancipatie. Vervolgens de markt bekeken en daar op een van de vele terrassen koffie en een broodje gegeten. Op naar the National Gallery, op loopafstand. Schitterend gebouw met bij de ingang een reusachtige spin. De gallery is erg groot, vele zalen waaruit we een keuze hebben moeten maken. Allereerst die van de indianen en eskimo's die in een aparte ruimte werden tentoongesteld. Boeiend om hun oude maar ook hedendaagse creaties te zien. Vervolgens op de vierde verdieping canadeese kunststukken gezien, o.a. van de groep van zeven. Op de derde en tweede verdieping die van europese kunstenaars, waaronder een enkele Rembrandt, 4 Van Goghs, Frans hals, Van Ruysdael, Rubens en vele andere vlamingen, franse en italiaanse meesters, teveel om op te noemen. Geen Breughel of Jeroen Bosch, wel veel voor mij onbekende werken van amerikanen. Geen Dali, wel Picasso. Op de eerste en benedenverdieping beelden van Zadkine, Rodin en vele moderne objecten. In de stijl van De Pont in Tilburg. Bekaf waren we en zijn toen na eerst nog even de kathedraal te bezichtigen, in de parken gaan uitrusten en wandelen. Diverse trouwpartijen gezien, waarvan eentje met de inzegening in de openlucht met strijkers en toespraken. (Tja zo kan het ook Pepijn!) Om 18.00 uur buiten bij de markt op een terras piza gegeten en tegen 19.30 uur met de bus terug naar ons motel. Hele mooie dag.
Vanmorgen, zondag 18 sept. weer met de bus naar de stad Ottawa waar een soort marathon voor een goed doel werd gelopen met veel volk op de been. Wij zijn snel het musee de la civilisation ingegaan, een heel groot indrukwekkend cultuurhistorisch en volkenkundig museum. Ook hier was het keuzes maken. Eerst de kinderzalen bekeken. Een groot feest voor kinderen waar werd toneelgespeeld, in auto's uit indonesie, amerikaanse hippie-bussen, schoooltje, postkantoortje werd gespeeld, op grote boten als kapitein de containers uitladen met grote hijskranen, in de piramide van Cheops een rondleiding volgen, te gek om op te noemen. Vervolgens naar de bovenste verdieping de veroveringen van de noormannen, over de bootreizen van immigranten uit de 18e eeuw, de ontwikkeling van de verschillende gebieden, de oorlogen, de opstanden zoals die van 1839 in Montreal waar het parlementsgebouw in brand werd gestoken (denk eens aan de talenstrijd) en vervolgens de confederatie werd opgericht. Hele mooie displays van een haven, met giga-boot in aanbouw, treinstel waar de goederen werden ingeladen en dan loop je in een oude wijk met verschillende canadese historische gebouwen van een van de grote steden in die tijd. Ongelooflijk hoe knap ze de historie hebben uitgebeeld. Je hebt echt het idee dat je bv. in de 19e eeuw door de straten van Saskatchewan loopt, met de winkels, de drukkerij enz. uit die tijd. Tussen de middag even buiten op het terras met schitterend uitzicht wat gegeten en daarna in de imax-zaal de film ' born to be wild' in 3D gezien. Heel mooi, over een opvangcentrum van baby-olifantjes in Kenia en baby-orangoetangs in Borneo. s'Middags opnieuw enkele uren doorgebracht in het museum, vooral de indiaanse displays bekeken, met hun historische stammencultuur,reusachtige totempalen, kano's, wigwams, maskers, schitterend gewoon. Rond 4 uur opnieuw bekaf buiten in de zon uitgerust en met de boottaxi naar de overkant gevaren en daar een lange wandeling langs de rivier gemaakt en op de markt wat gegeten. Om 7 uur waren we weer in het motel. Wat een boeiende stad, Ottawa, een aanrader van jewelste.
Morgenvroeg gaan we eerst nog naar het oorlogsmuseum en trekken dan richting Montreal. Tot over een paar dagen. Ik zet de komende dagen wel enkele van de vele fraaie foto's bij dit verslag.

• 19 September 2011 - 08:48

Beb:

goedemorgen globetrekkers ik heb reeds jullie verslag gelezen, en m'n benen zijn moe geworden van zo'n aktieve dagen net of ik er zelf bij was. Ik denk niet dat ik dat nog zou kunnen ,m'n fysiek is voor een heel stuk naar de knoppen.Nietemin hopen wij toch te kunnen genieten van jullie film . Ottawa is wel een boeiende stad hé.!Reis verder op jullie gemak,wij genieten ondertussen van herfstwandelingen.
    Groetjes van ons allemaal.

• 20 September 2011 - 14:38

Beb:

prachtige foto's--zo te zien veel moderne architectuur te bewonderen.
    de bubbels laat je ook wel smaken!!!!

• 21 September 2011 - 17:29

Jacqueline:

Wat een mooi verslag, heel beeldend. Ottawa is inderdaad een mooie stad. Uiteraard hebben we ook de parlementsgebouwen bezocht, maar verder hele andere dingen gezien en gedaan. Zo zie je maar dat elke reis uniek is. Gaan jullie ook nog naar Quebeck city, ook een boeiende stad? Ben benieuwd hoe jullie Montreal vinden. Veel plezier en ik verheug me al op jullie volgend verslag.

• 22 September 2011 - 09:25

Jeroen:

leuk om te lezen en te zien, groet, Jeroen

• 23 September 2011 - 01:38

Lex Van Gestel:

Bedankt voor jullie reacties. Jacqueline, Montreal is erg druk, net als bv Parijs. We hebben zoals je in het volgend verslag kunt lezen de rust gezocht en zijn gaan fietsen. Was heel prettig. Vandaag, donderdag, zijn we de Olympische toren gaan bekijken, viel een beetje tegen, het was bewolkt en regenachtig maar daartegenover liggen de botanische tuinen en die zijn FAN-TAS-TISCH. Ik schrijf er vrijdagavond over. We zitten nu in Quebec en gaan de oude stad morgen bekijken.